Používání Apple Watch mění skeptiky v nadšence, ukázal EEG výzkum eMerite NEURO
23. října 2015 | Mimořádně vysoké zaujetí a pozitivní emoce vyvolává v lidském mozku uživatelská zkušenost s „nejosobnějším zařízením“ společnosti Apple. Z původně nedůvěřivých jedinců, kteří o přínosu chytrých hodinek pochybují, se při využívání jejich funkcí stávají příznivci. Vyplynulo to z výzkumu eMerite NEURO, založeném na měření mozkové aktivity (EEG) uživatelů Apple Watch. Respondenty pro uživatelské testování poskytl IPSOS, největší agentura pro výzkum trhu v ČR.
Elektroencefalografie zaznamenává průběh mozkových vln, které vypovídají o úrovni pozornosti a polaritě emočních reakcí člověka na libovolné podněty. Souběžně s EEG byla sledována dráha očí respondentů, tzn. co v jakém okamžiku zaujalo jejich pozornost (Eye Tracking). Testováno bylo přijímání SMS zpráv na zápěstí, oznamování událostí z kalendáře a připomínek, příchozí telefonní hovor, vzdálené pořízení fotografie telefonem a zadávání úkolů hlasové asistentce Siri.
Míra pozornosti, kterou v lidském mozku testované funkce smartwatch od Apple vyvolávají, dosahuje více než pětinásobek benchmarku. Benchmarkem se přitom rozumí standardní hodnota pozornosti, kterou v člověku vyvolává cokoliv, co smyslově vnímá – jde tedy o měřítko toho, co zaujalo více a co méně než standard. Míra pozitivních emocí, které prožívali uživatelé Apple Watch, dosáhla trojnásobku benchmarku. Kladná osobní zkušenost s testovanými hodinkami zcela zvrátila původní nedůvěřivost a skepsi respondentů v mimořádně vysoké pozitivní tzv. finální emoce, což je velmi žádoucí a cenný jev, jehož mnoho produktů nedosahuje.
„Jako nejčastější důvod, proč si Apple Watch nekoupit, lidé v internetových diskusích uvádějí, že jde o nadbytečné zařízení,“ poznamenal k výsledkům výzkumu Martin Petrášek, ředitel společnosti eMerite, a pokračoval: „Tvrdí, že nebudou platit za hodinky, když jim kvůli týmž funkcím stačí vytáhnout mobilní telefon. A přitom právě fakt, že hodinky servírují informace přímo na ruku, aniž je třeba sahat po telefonu, se během našeho výzkumu projevil jako hlavní přínos.“ Mimořádně pozitivně působí na lidský mozek např. fakt, že se displej Apple Watch rozsvítí až poté, kdy jejich nositel otočí zápěstím proti sobě. „Člověk toto automatizované splnění nevysloveného přání vnímá tak, jako že mu hodinky dávají najevo „K Vašim službám, veličenstvo,“ vysvětlil Petrášek.
Společnost eMerite vyhodnocuje preference zákazníků elektronickými měřicími technologiemi. Jejími dlouhodobými klienty jsou např. Vodafone, Danone, RWE, Komerční banka, AAA AUTO nebo Mountfield.
Ke stažení:
Závěrečná zpráva eMerite NEURO z uživatelského testování Apple Watch (DOCX, 3,2 MB).