Monitoring sociálních médií
Vyhledáváme hodnocení firem, značek, produktů a služeb v sociálních médiích a dalších internetových diskusích. Identifikujeme nejdiskutovanější témata, nejaktivnější a nejvlivnější diskutéry, příznivce (i odpůrce) klienta.
Konkurenční výhody
- prohledáváme veškeré internetové diskuse: nejen sociální sítě jako jsou Facebook, Twitter, YouTube, Google+, Foursquare, Lidé.cz, ale také komentáře pod články, spotřebitelská hodnocení výrobků v e-shopech, samostatná diskusní fóra, blogy atd.
- poskytujeme 100% filtrovaný monitoring bez nerelevantních a bezobsažných výskytů klíčových slov – všechny zachycené příspěvky procházejí lidských čtením
- dohledáváme kontextové příspěvky bez klíčových slov, v nichž na sebe diskutující reagují, aniž zmiňují firmu klienta, její produkty, jména představitelů, konkurentů atp., např. „Měl jsem tu jejich sadu taky a za měsíc se rozsypala, nedoporučuju!“
- zohledňujeme vliv tzv. pasivních účastníků diskusí, kteří namísto psaní vlastních názorů pouze proklikávají u cizích příspěvků tlačítka „To se mi líbí“, „Souhlasím“, „Nesouhlasím“ apod., čímž často zcela změní vyznění diskuse
- mezinárodní klientela – vedle monitoringu v češtině jsme realizovali/realizujeme zakázky ve slovenštině, ruštině, polštině, maďarštině, slovinštině, chorvatštině, rumunštině, angličtině a němčině
- reporty z monitoringu zasíláme v libovolné periodicitě: měsíčně, týdně, denně, příp. v ad hoc urgentních reportech informujeme o silně kritických diskusích, vyžadujících okamžitou reakci klienta
Účel a cíle služby
- zpětná vazba − sleduje bezprostřední reakce trhu na aktivity klienta s možností okamžitě reagovat na případné hrozby (krizová komunikace − ochrana dobré pověsti, budování prestiže značky)
- zjišťuje potřeby, přání a motivace cílových skupin, včetně faktorů pro rozhodování o koupi (např. cena produktů, rychlost dodání apod.)
- odhaluje vlivy (často i netušené) na vnímání značky
- umožňuje srovnání s konkurencí v daném oboru
- zachycuje aktuální a předpokládané trendy − náměty na inovace, na změny v komunikaci a marketingu, odhaluje tržní příležitosti a nové konkurenty
- vypovídá o přínosu reklamních kampaní (porovnáním rozsahu a charakteru diskusí před a po kampani)
- identifikuje nejvlivnější diskutéry (Opinion Leaders/Makers), vyhledává příznivce (Brand Advocates/Ambassadors) pro budování komunit i odpůrce či „škodiče“ (trolly)
- ukazuje vztah sociologických profilů zákazníků k různým produktům a službám
Co měříme
- servery s diskusemi, jejich popularitu a vliv včetně popisu cílových skupin
- diskutovaná témata o klientovi, jeho konkurentech, příp. o celém oboru působnosti
- sentiment (emoční ladění) příspěvků – pozitivní/neutrální/negativní
- charakteristiky nejaktivnějších diskutérů (Key Influencers), vazby mezi nimi, jejich oblíbená témata, míru vlivu (podle počtu Přátel či Followerů, návštěvnosti blogu apod.), ideálně i včetně sociodemografických údajů (pohlaví, věk, zaměstnání) a kontaktů
- přínos internetových diskusí pro návštěvnost webových stránek klienta, nejlépe i s vyčíslením konverzního poměru, např. kolik návštěvníků a za kolik nakoupilo na webu klienta poté, co na něj přišli z odkazu v určité diskusi; k monitoringu návštěvnosti doporučujeme využívat software Webtrekk
- vedle tabulek a grafů interpretují specialisté eMerite naměřená data, upozorňují na souvislosti mezi nimi, vysvětlují příčiny zjištěných trendů (vliv kampaní, uvedení nových produktů apod.) a připojují i konkrétní náměty a doporučení, jak vylepšovat internetovou komunikaci klienta v návaznosti na zjištěné preference zákazníků
Jak měříme
Ke sběru dat používáme souběžně několik českých a zahraničních softwarových nástrojů určených k monitoringu sociálních médií. Nespoléháme se na jediný software – kombinujeme jejich funkcionalitu. Průběžně testujeme další a další nástroje, abychom měli v každém okamžiku k dispozici ty nejlepší. Díky průniku jejich vyhledávacích schopností dokážeme zachytit až třikrát více příspěvků s klíčovými slovy než jednotlivé nástroje.
Ke stažení
- Ukázky sledovaných ukazatelů
- Vzorová analýza obsahu internetových diskusí (1 MB)
- Produktový leták eMerite SOCIO (pdf, 577 kB)
Reference
AAA AUTO, Danone, Komerční banka, Mountfield, Provident Financial, TESCO Stores, Uniqa pojišťovna, Vodafone a další, viz naše reference.